11. 08. 2012.

Jedna ruka daje, druga ruka prima


Političari su i na izvoru i na ušću velike rijeke novca koja protiče kroz takozvano lobiranje kao ljepši izraz za najobičniju korupciju


Iza novih izraza, obično preuzetih iz međunarodnoga političko-poslovnoga rječnika, uglanom se kriju stare, dobro znane pojave. Tako je i sa takozvanim lobiranjem, koje baš ne zvoni jasno u svakome uhu.
No, objasnili vam se da je to nešto nalik provodadžisanju, plaćeno pronošenje habera, sa očiglednim ciljem da se nekome izburgija korist, dalja priča je suvišna. Otkako je svijeta i vijeka, i na taj način su ljudi svodili svoje poslove, pleli mreže u koje treba da se upeca određeni ulov.
Kroz pomenuti proces uvijek je tekla rijeka novca. Pronositelji glasova i opipljivih ponuda vremenom su se u tom svom poslu izvještili i specijalizirali, jer su od njega mogli dobro da žive. Njihovo posredovanje je, naime, poprilično koštalo, tim više što su bili umješniji, sa više kontakata, ako su na svaka vrata rado i sa povjerenjem primani. Jer, u ovome lancu njegove karike svana ne smiju da budu vidljive; tajnovitost mora da bude apsolutna.
Glavni profit, naravno, nisu ubirali posrednici, odnosno lobisti. Ključna korist dijelila se između onoga kojem nešto treba i onoga koji je, na mjestu i u prilici, da mu to priskrbi. A sve o trošku nekoga trećeg, najčešće onoga koga je najlakše prevariti: na štetu građana, poreskih obveznika, odnosno države i njenih budžeta.
Ako je politika postala krunski biznis, iznad kojeg nema boljega, a jeste, onda ne začuđuje da u pojavi zvanoj lobiranje dominiraju upravo političari. Oni i plaćaju i naplaćuju, jednom rukom daju – drugom, pak, primaju.
Političari su redovni klijenti lobističkih krugova. Uz njihovu pomoć, stiče se više izgleda za uspon na društvenoj ljestvici, dobija se bolji medijski i ukupni imidž.
Domaća dešavanja ove vrste, međutim, obavijena su velom tajne. Ponešto se zna jedino o lobističkim uslugama koje naši političari koriste u inostranstvu. Milorad Dodik nije se prvi sjetio da tamo unajmi agencije koje će burgijati za njegove interese, ali je prvi tu vrstu usluga otvoreno svalio na pleća poreskih obveznika. Plaćanje lobista u Americi ubilježeno je u zvanične stavke budžeta Republike Srpske, pa je tako čitav aranžman postao zvaničan i dostupan javnosti.
U slučaju Harisa Silajdžića, pak, koji se prvi dosjetio ove vrste podupiranja sopstvene politike i interesa, sve se uvijek radilo na mala vrata. Nikad se u javnosti nije vidio nijedan konkretan račun, pa ni ime firme koja je za njega radila u Americi. Tragovi su vodili do našega muzičara sa američkom adresom, Saše Toperića, ali dalje nije išlo.
Ni u slučaju SDA, osim što se zna da i oni barem u Vašingtonu i Briselu plaćaju svoje lobiste, te da su i oni povezani sa pomenutim muzikantom, zavjesa je navučena do kraja. To će reći da se u tu svrhu koriste neki tajni fondovi, crni stranački novac ili, pak, „prijatelji“ koji stranku časta plaćanjem tih faktura.
Ove vrste prometa, dakako, više je na domaćoj sceni. Ali je i magla gotovo neprobojna.
Tako se ni sarajevskoj agenciji, koja se satra pokušavajući da uljepša lik Bakira Izetbegovića, možete dokazati samo to da je bila izrazito favorizirana u dobijanju reklamnih poslova od BH Telecoma. Već je teže činjenicama poduprijeti utisak da se radi samo o zakulisnom plaćanju nekih drugih usluga, u ovom slučaju lobiranja i javnog promoviranja jedne važne ličnosti iz stranke koja, pa i vrapci to odavno znaju, komanduje najvećom domaćom kompanijom.
Maglovito, dakle, vidimo ruku koja daje. No, onoj važnijoj, koja prima, i jedan prst je teško nazrijeti. U toj varijanti, političari su u ulozi onoga koji zarađuje, meta lobističkih organizacija čijim naručiocima je potreban „važan čovjek na važnom mjestu“. A kud ćeš važnijeg mjesta od politike, odnosno vlasti. I kud ćeš važnijeg čovjeka od predsjednika, ministra, parlamentarnog zastupnika itd.
U društvu kakvo je naše, koje duboko vjeruje da para vrti tamo gdje burgija neće, važne ljude prosto salijeću razne provodadžije i kuriri, koji sebe nazivaju lobistima, a koji tačno znaju šta od političara traži onaj kojem nešto treba i koji, u marku precizno, poručuje koliko je spreman takvu uslugu da plati. Samo je potrebno da se gospodin političar za njega „malo“ zauzme.
Na taj način u ovoj zemlji isposlovano je mnogo pobjedničkih titula na tenderima, more privatizacijskih kupoprodaja, kredita i posudbi, poreskih olakšica i oprosta, sve do zapošljavanja koje je podmazivano odgovarajućim ciframa. U svim tim slučajevima, naručilac i politički izvršilac najčešće se nikad nisu ni susreli. Između njih je saobraćao dežurni burgijaš – lobista, kako se to sada moderno kaže.
Ma kako se ova vrsta rabote nazivala, jasno je da je to, ustvari, samo drugo ime za staru pojavu – korupciju. Tako se i lobisti i političaru čini da ne rade ništa protivzakonito, da se čak ponašaju poslovno i politički moderno. Samo što se javnosti nimalo ne priviđa činjenica da su zemlja i njen obični čovjek opelješeni do gole kože. Korupcijskom ili lobističkom metodom, svejedno je – tu razlike nema.

DINO „PROPJEVAO“, HOĆE LI NASTAVITI?

Gomila prljavština vlasti izbila bi na vidjelo kad bi nam Konaković povjerio sve što zna. Gdje bi bio kraj kad bi o mutnim poslovima SDA...