25. 09. 2012.

Sloboda vrijeđanja ili vrijeđanje slobode


Kako tretirati medijske tvorevine, poput filmskih i karikaturalnih prikaza poslanika Muhameda, koje razbacuju plamene iskre i potiču opasne nerede u kojim se sudaraju vjera i politika


Svijet je pun smutnje. Ona nikad neće biti uklonjena, ali se nikad ne treba prestati s njom boriti, smutljivce javno razobličavati i njihovu ružnu rabotu žigosati.
Da li smutnju treba i zakonski osujećivati, a njene aktere kažnjavati i njihova (ne)djela trpati u fioke, ne dopuštajući da komuniciraju sa masama, e – tu se svijet već ne slaže. Jedni lako potežu za cenzorskom sjekirom, drugi su za načelo „cvjetanja hiljadu cvjetova“, treći vjeruju u moć javne i političke kritike, koja je, navodno, dovoljna kazna za drznike i one koji zastupaju i propagiraju nešto što potpiruje masovne sukobe.
Svijet se sa ovim dilemama susreće sve češće. Odgovor, izgleda, više nije potpuno jasan ni zemljama sa krajnje liberalnim režimima, u kojim ništa nije bilo toliko sveto da ne bi bilo kritikovano, omalovažavano, pa i izvrgavano ruglu. Javne, umjetničke, medijske i slične slobode važile su za nesalomljive stubove demokratije i modernoga načina življenja.
A onda je i ta svetinja u košnici krize, kojoj, izgleda, ništa ne ostaje izvan dohvata, postala upitna. Neke riječi i slike progovorile su poput baklji koje naširoko razbacuju opasni plamen, prijeteći da postanu povod za globalnu smutnju, nerede, čak i masovna ljudska stradanja.
Novi primjer je međunarodna zategnutost potaknuta filmom „Nevinost muslimana“, u kojem je sasuta salva pogrda i žaoka na račun božijeg poslanika Muhammeda, ličnosti koju muslimanski vjernici poistovjećuju sa samim islamom. Oni su, ovim povodom, rekli svoje: negdje ubistvima, negdje silovitim demonstracijama, negdje mirnim, dostojanstvenim javnim prezirom prema „umjetnicima“ i „karikaturistima“ koji su se ostrvili na ličnost prema kojoj posebno uvažavanje gaje stotine miliona ljudi na ovoj planeti.
S druge strane, u zemaljama iz kojih su strijele odapete, planule su žive polemike: kako se odnositi prema tim medijskim (ne)djelima?
U Americi, mjestu nastanka kobnoga filma, javnost se slaže u procjeni njegove uvrijedljivosti. No, ne vidi se nikakva aktivnost kojom bi se dalji javni život tog medijskog prljavca osujetio.
Polemike plamte i u Njemačkoj. Kancelarka Merkel (Merckel) rado bi uhvatila đavola za rogove, svjesna šta ideje iz tog filma proizvode na javnoj i političkoj sceni, ali ipak ne izražava spremnost da svoje potčinjene potakne na zabranu prikazivanja ovoga uratka u svojoj zemlji.
A kandidata za „slavu“ ove vrste svakim danom je sve više. Desničarska stranka „Pro Deutschland“ želi da u jednom berlinskom kinu odmah prikaže sporni film. Novinari, umjetnici, javne ličnosti, pa i obični građani nikako da nađu zajednički odgovor na pitanje: Šta da se radi?
Da li se iza ovoga filma, pita se komentator lista „Die Welt“, krije dobra ideja? Jasan odgovor glasi - NE. Da li je, uprkos svemu, prikazivanje filma legitimno? Odgovor je, za uticajni njemački list, jasan - DA. Po njima, umjetnička sloboda važi i za kič i za propagandu.
I Francuze je uhvatila drhtavica. Vide da film i karikature, objavljene u jednom njihovom žurnalu, potpiruju opasan oganj, ali nisu sigurni da, i pored toga, treba posezati za službenim zabranama.
Zapad se, ovim povodom, sudario sa jednom od svojih svetinja: slobodom javnog i umjetničkog izražavanja. No, kao da nije svjestan šta radi, u tome brka aršine i sopstvenu praksu. U jeku pomame oko uvrijedljivog tretmana poslanika Muhammeda, francuski sud začas se složio oko kažnjavanja „uvrijedljivog“ tretmana supružnice engleskoga prijestolja prijestolja. Njene golišave slike začas su službenim pečatima zabranjene za objavljivanje.
Znamo i da su ti isti Francuzi pobornici ideje da se u ovoj zemlji zatvorski kažnjava delikt riječi, konkretno – negiranje genocida koji je prije stotinjak godina počinjen nad Armencima? Znamo da Nijemci u tren oka sa zemljom zatiru svaki javni govor koji Hitlera tretira drugačije od zvanične historije? Ni Amerikanci nisu bolećivi prema vrijeđanju svojih svetinja: od predsjednika se ne smije praviti majmuna, o ratovima kojim se štite nacionalni interesi ove zemlje ne može se izvještavati mimo onoga što propisuju država i vojska.
Cenzura je, dakle, davno ušla u zapadnu političku i pravosudnu praksu. Slobode i zabrane žive jedno uz drugo. No, pravi principi još, ipak, nisu uspostavljeni. Kako rekoše još stari Grci: Što je dozvoljeno Jupiteru, nije dozvoljeno volu!
Drugim riječima, ako je nekoj zapadnoj zemlji interes da nešto brani, ona to štiti svim sredstvima, ne obazirući se na moguće ugrožavanje principa slobode mišljenja i javnoga izražavanja. Ako, pak, tog interesa nema, onda su niže i barijere nemoralu, vrijeđanju i potpaljivanju sukoba.
Pravog mjerila i obavezujućeg recepta, očito, u ovome nema. Strepnju koja se, povodom filma i karikatura koje muslimani doživljavaju kao uvredu, svijetom širi meteorskom brzinom, pomenuta dvoličnost čini još većom i opasnijom.

DINO „PROPJEVAO“, HOĆE LI NASTAVITI?

Gomila prljavština vlasti izbila bi na vidjelo kad bi nam Konaković povjerio sve što zna. Gdje bi bio kraj kad bi o mutnim poslovima SDA...