Danas je objavljen intervju koji sam, kao direktor novinske produkcije Avaza, imao sa glavnim urednikom "Media marketinga", specijalizovanog BH magazina za profesionalce iz ove oblasti. Objavljeni tekst prenosim u cijelosti
Vlastimir Mijović (1956) se čitavog svog dosadašnjeg radnog vijeka bavio profesionalnim novinarstvom. Ako je novinarstvo zanat, a mnogi kažu da jeste, onda je Mijović jedan od najvećih, ako ne i najveći majstor tog zanata danas u Bosni i Hercegovini. U svojoj je karijeri napisao hiljade tekstova. Dominatno je opredijeljen za pisanje analitičkih tekstova i komentara. Danas je direktor svih izdanja novnske kuće Avaz iz Sarajeva, najveće novinske kuće u Bosni i Hercegovini.
Vlastimir Mijović (1956) se čitavog svog dosadašnjeg radnog vijeka bavio profesionalnim novinarstvom. Ako je novinarstvo zanat, a mnogi kažu da jeste, onda je Mijović jedan od najvećih, ako ne i najveći majstor tog zanata danas u Bosni i Hercegovini. U svojoj je karijeri napisao hiljade tekstova. Dominatno je opredijeljen za pisanje analitičkih tekstova i komentara. Danas je direktor svih izdanja novnske kuće Avaz iz Sarajeva, najveće novinske kuće u Bosni i Hercegovini.
Gotovo da nema kompetentnijeg čovjeka za razgovor o
bosansko-hercegovačkoj medijskoj sceni.
Kako komentarišete stanje na medijskoj sceni u BiH?
Metafora o maloj bari sa puno krokodila apsolutno je
primjenjiva na stanje u ovom medijskom prostoru. Regionalno prednjačimo po
broju aktivnih televizijskih i radijskih kuća, a na broj stanovnika i šest
dnevnih listova i dvadesetak sedmičnika je, po mom mišljenju, previše.
Prvo, ovo je prostor na kojem se čita znatno ispod evopskoga
prosjeka. Drugo, još važnije, ovo je tro-jedinstveno tržište, nacionalno
isparcelirano. Srbi čitaju, gledaju i slušaju svoje, Hrvati takođe, a i
Bošnjaci isto rade.
Mislim da samo tri medija dobro žive od svoga proizvoda:
Dnevni avaz, TV Pink BH i sarajevski Kalman radio. Možda u posljednjih godinu
dana u ovo društvo može da se svrsta i OBN televizija, sa naznakom da oni imaju
najbolji trend od svih televizijskih kuća u BiH – stalno idu naviše.
Svi ostali su ili elementarna medijska nedonoščad ili
produžena ruka vlasti, koja te medije financira misleći da time postiže
sopstvenu promociju. Zato imamo masu lokalnih i kantonalnih radio ili TV kuća,
koje pokrivaju toliko publike koliko im nije dovoljno ni za doručak. Tanak
ručak i oskudnu večeru dodaje im vlast, ljudi koji vole sebe da vide na ekranu
ili čuju u eteru, nesvjesni da to ne vrijedi uloženoga novca. S druge strane,
takvi mediji životare, teški su i sebi i svojoj publici, u svakom slučaju
besperspektivni.
Javni emiteri su posebna priča, dva entitetska i onaj
državni – BHRT. Oni su pod izrazitim političkim pritiskom: mijenjaju se njihovi
gospodari, stranke na vlasti, ali suština sa njihovom ovisnošću neprestano se
produžava. Ujedno, pošto gledaju da zadovolje političke pokrovitelje, oni
jedino drže do svojih informativnih programa, dok je sve ostalo zapostavljeno:
Federalna TV, naprimjer, pravi samo emisije vijesti, a već godinu dana skoro
sve ostale termine popunjavaju reprizama reprizinih repriza, davno viđenim
serijama, sapunicama ili filmovima.
Portal Avaza je među najposjećenijim u regiji. Da li je to jedna
od mogućih varijanti za razvoj i jačanje printanih medija?
To je, u jednu ruku, naša rezervna varijanta. Mnogi prestaju
da kupuju novine, jer im je dovoljno ono što besplatno dobijaju preko
interneta. Naš je cilj jasan: ako na kiosku taj čovjek više ne kupuje Dnevni
avaz, onda on mora da se zakači na www.avaz.ba. Tako ostaje naš, s tim da se
njegova vjernost poslovno i marketinški mora drugačije kapitalizirati.
Planirate li naplaćivati sadržaj na portalu? U Sloveniji je
to već zaživjelo, uskoro će u Hrvatskoj i Srbiji.
Pratimo trendove u svijetu i pokušavamo se snaći između
besplatne i one druge varijante. Obje imaju i dobre i loše strane, velike
svjetske novine još nisu sigurne kojoj varijanti da se priklone.
Mislim da je budućnost velikih news portala ipak u
besplatnoj varijanti, gdje se autorstvo naplaćuje brojnošću klikova, odnosno
marketingom koji to sobom nosi. Specijalizovani portali će vjerovatno biti
podesni za drugu varijantu, za uže ciljne grupe, koje znaju šta traže i koliko
to vrijedi.
Koliko ste zadovoljni oglašavanjem u štampanim medijima?
Kakav je odnos oglašivača i agencija prema printu?
Rezanje reklamnih budžeta osjeti se i u štampi, premda u
manjoj mjeri nego u elektronskim medijima. Avaz odolijeva bolje od drugih, jer
imamo izrazito visok tiraž za BH uslove. Ko želi da se oglasi u printu, on prvo
dolazi kod nas, bilo preko agencije ili direktno.
Avaz je jedinstven u BiH po svojoj strategiji medijskih
popusta. Popust je isti za sve, nema davanja oglasnog prostora u bescijenje,
čime medijske agencije sijeku granu na kojoj sjede. Koliko takva strategija
daje rezultate?
Damping je opasan, ali najviše za one koji daju reklamni
prostor u bescijenje. Kad jednom snizite cijenu blizu dnu, naviknete klijente i
oni uvijek traže taj nivo.
Mi u Avazu imamo jasnu računicu. U suštini smo najjeftiniji,
ne po nominalnoj cijeni oglasnog prostora, nego po dosegu kod nas objavljene
reklame. Kad oglašivač izračuna koliko ga je očiju vidjelo za ono što je kod
nas platio, on zna da mu je to neuporedivo niže od onih koji mu prostor nude po
bagatelnoj cijeni.
U Avazu biste, na osnovu ovoga što ste kazali, trebali biti
zadovoljni prihodima od oglasa. Šta bi se, po vašem mišljenju, trebalo dogoditi
da ti prihodi budu veći i stabilniji?
Sumnjam da je iko zadovoljan ovom vrstom prihoda. Uvijek
vidite i tražite šanse da se bolje zarađuje. Ključna prilika je u eventualnom
rastu BH privrede. Bez njene moći, nema ni novca, ni potrebe za oglašavanjem.
Na to reagujemo tako što pokušavamo svojom uređivačkom politikom pomagati u
stvaranju povoljnijeg poslovnog ambijenta u našoj zemlji. Svako poboljšanje te
vrste sutra bi se kapitaliziralo kroz oglasne prihode medija i, naravno, kroz
tiraž.
Razgovarao: Ekrem Dupanović