14. 07. 2013.

/Ne/vjera: U naručju ramazana

U vjeri nema prinude, kao što šanse za uspjeh nije bilo ni u jednom dosadašnjem projektu gušenja religije


Svi su naši muslimani – Bošnjaci. Obratno ne važi: svi Bošnjaci nisu muslimani. Koliko se kopalja dosad zbog toga slomilo, koliko huke, jetkih riječi i pogrda je palo?
Da neznanac bahne u ove noći uzmirisane ćurakotom, učinilo bi mu se da ovdje svima vlada duh ibadeta. Ljudi poste ili se suzdržavaju od jela i pića na javnim mjestima, bježe od preglasne i ružne riječi, od šenlučenja pogotovo. Kao da su na raspust otišli i nezasiti stomak i čvornati jezik.
Većina Bošnjaka, svako na svoj način, u ovim blagoslovljenim danima našla je svoje mjesto u naručju ramazana. Neko mu se potpuno i sa ushićenjem predaje, drugi kroz njega prolazi sa uljudnim štovanjem.
Isprva nije bilo baš tako. Javno razbuktali ramazanski žar mnogi su, u prvim godinama poraća, doživljavali kao neku vrstu pritiska, čak i terora. Pa se znalo i inatiti, ružnom riječi odalamiti i po vjeri i po vjerniku.
Vremenom se, međutim, ponešto promijenilo, začešljalo i leglo na mirnije mjesto. Čak i neki koji su navikli da žive razuzdano i poročno, da u kafani danuju i noćijevaju, u mjesecu ramazana mijenjaju navike. Više to ne pravdaju onim nekadašnjim: Ma, znaš, neću zlih jezika!
S vidnim prizvukom ponosa, oni sada ističu da to rade u znak poštovanja svoje rodbine, prijatelja i poznanika koji poste. Prepoznaju oni u tom svom činu odricanja (nekom nikakvom, ali njima do neba velikom) i svoju pripadnost tradiciji naroda u koji su usađeni. Bošnjaci smo mi, znaš!
Vjerski duhovnici u ovakvim gestama vide i naznaku želje da se promijeni način života, sve do prihvatanja vjere.
Islam i njegovi obredi, pored suštinskog sadržaja kojim ispunjavaju vjernike, neraskidiva su, možda i ključna halka običajne baštine bošnjačkoga naroda. A njoj je pristup svakome dopušten, i to u dozama koje svako sam sebi određuje.
Upravo tu je taj, u svakom narodu i svakom vremenu, sveti prostor ljudske slobode: da budeš što jesi, na način koji sam odabereš, štujući običaje sredine kojoj pripadaš, ali bez obaveze da ti se oni pretvore u svevažeći životni nazor.
Nikad se svi ljudi neće zgurati u jednu suru. Ali nikad neće prestati ni pokušaji da ih se u nju satjera. Bar smo se mi u Bosni toga nagledali i naživjeli. Friško je još u sjećanju vrijeme kad se naše muslimane državnom sjekirom nastojalo odsijeći od islama, kad je vjera gađena, a mamac nuđen u drugom krilu.
Pa ni ta sila ne bi za duga vakta. Ćurak se okrenu. Ko bi gore, najednom se nađe dolje, i obratno. Vjera je povratila svoj normalni status u društvu i državi, ali je ponekad željela i nešto više, čak se i pomalo svetiti svojim nekadašnjim grobarima. Pa su tad i Djeda Mraza morali da švercuju u vrtiće, a djecu da sklanjaju od bula i popova koji su u škole uvedeni da ih podučavaju onome što njihovi roditelji neće.
Tolerancija je riječ stranoga porijekla. Trpeljivost i snošljivost su, međutim, naše jezičke tvorevine, ali i pri njihovom izgovoru mi nekako mucamo. Nije čovjek ovdje naročito ratoboran, ali krv, ipak, zna da udari u glavu, a pogana riječ da sleti na jezik. A kad nas već krene, mi se onda teško zaustavljamo. Pa činimo ono zbog čega sutradan žalimo, kad se šteta obično ne da popraviti.
Jedna takva šteta svakako je taj vječito roviti, napregnuti odnos između vjernika i takozvanih neznabožaca, ateista ili agnostika. Jedni s Bogom, drugi daleko od njega, oni se između sebe ponekad udaljavaju više no što je, vjerovatno, milo i samom Bogu. A oprečno je i liberalnim principima u koje vjeruju oni koji se niti krste niti klanjaju.
Sve vjerske svete knjige nalažu uljudnost prema svim ljudima. U jednom kur'anskom ajetu vjernike se izričito upućuje da budu pravedni i dobri prema svakome, dakle i prema onome ko ne dijeli njihov odnos prema Allahovom zakonu. Sva humanistička „civilna“ načela, s druge strane, kategorički priznaju pravo na vlastiti duhovni izbor, sve do onog religijskog.
Sticaj okolnosti htio je da ovu seriju kolumni krenem pisati upravo u prvoj ramazanskoj sedmici. A kako mi je namjera da čitav ciklus tematski posvetim upravo vjerskom životu na ovome prostoru, to mi se fino podudarilo da odavno nategnute odnose između vjernika i onih koji to nisu oslikam primjerima iz bošnjačkog kolektiva.
Napregnutost te vrste, međutim, prisutna je i u srpskom i hrvatskom nacionalnom organizmu, u kojim se odanost krstu počesto nastoji nametnuti kao vrhunski kriterij (ne)pripadnosti samoj naciji. Pri tome ne manjka ni žaoka revanšizma i netrpeljivosti. Pominju se izrodice, pobjegulje, hrđe...
U vjeri nema prinude: zbore i Kur'an i Biblija. Iskustvo, pak, s druge strane kaže da su propali svi projekti koji su sebi u zadatak stavljali gušenje religije. Niko nikome ovdje nikad ništa nije uspio da nametne.
Kako god bilo, skupa nam je živjeti. A možda jednom shvatimo da tu, osim nužde, ima i nekoga dobra. Možda jedni drugima, kako voli reći uvaženi hafiz Sulejman Bugari, stvarno postanemo i - najbolji poklon!
(Dnevni avaz)

DINO „PROPJEVAO“, HOĆE LI NASTAVITI?

Gomila prljavština vlasti izbila bi na vidjelo kad bi nam Konaković povjerio sve što zna. Gdje bi bio kraj kad bi o mutnim poslovima SDA...