(Zaklinjanje u važnost obrazovanja prazna je i licemjerna priča koja, kad sagledamo činjenice, samo govori o suštinskoj degradaciji školskog osoblja, koje ima plate niže od prosječnih primanja u Federaciji BiH)
Stara je i nepobitna istina da vrijediš onoliko koliko si plaćen za posao koji radiš. Sve priče o ugledu, značaju i moralnoj dimenziji određene profesije padaju u vodu kad se podvuče crta pod prihode onih koji se tom profesijom bave. Te cifre ujedno govore i o značaju koji društvo ili države konkretno, a ne praznom pričom i kojekakvim papirnatim strategijama i principima, pokazuju prema, na primjer, ljudima koji obrazuju našu djecu i omladinu.
Taj društveni sloj, prema podacima koji to neumoljivo pokazuju, na niskim je granama. U većini federalnih kantona nastavno osoblje u školama, dakle ljudi s višom i visokom stručnom spremom, rade za nižu platu od federalnog prosjeka! Njihova mjesečna primanja iznose oko 850 konvertibilnih maraka (u RS oko 930 KM). U nekim kantonima plata je čak spuštena do 660 KM!
Ako cifre i mogu da zavaraju, usporedba sa drugim profesijama tu je da dokusuri svaku dilemu i nadu. Vrijednost rada osoba sa visokom stručnom spremom u prosvjeti i obrazovanju kreće se oko nivoa mjesečne zarade najlošije plaćenih uposlenika u osiguravajućim kućama, bankama i nekim drugim djelatnostima, na primjer čistačica. Oni često primaju više i od učitelja s visokom stručnom spremom.
Na taj način država je odredila svoj odnos spram ove profesije i prema djelatnosti, obrazovno-vaspitnoj, u koju se na riječima svaka vlada zaklinje kao u svetinju. Jer, finansiranje te djelatnosti direktno je vezano za budžete, uglavnom kantonalne i opštinske.
Svjedoci smo čestih štrajkova uposlenika u ovoj sferi, još češće slušamo njihova upozorenja i potpuno opravdane jadikovke. No, ništa se ne mijenja niti ima najava da bi se društveni odnos spram ove djelatnosti mogao promijeniti. U svim mogućim pokušajima da se zaduživanjem budžeti osposobe za finansiranje najvažnijih društvenih djelatnosti, nastavnika i srednjoškolskih profesora nigdje nema.
Kako učiti učitelje, dilema je još od antičke Grčke. Koliko ih plaćati, kako bi mogli da kvalitetno vrše svoju superznačajnu društvenu misiju, novijeg je datuma, posebno u državama kakva je BiH (jer je slično stanje i u Srbiji, Crnoj Gori, na Kosovu...).
Ta dilema riješena je na porazan način: potpuno devalvacijom i ponižavanjem ove profesije.
Posljedica je mnogo. Finansijski stiješnjen učitelj, nastavnik ili profesor objektivno je više obuzet brigom za egzistenciju negoli ulaganjem u ličnu pripremu i provođenje samog obrazovnog procesa. Dok učenicima predaju gradivo, mnogima od njih u mislima su više egzistencijalni problemi s kojim se mukotrpno nose. A u školama je teže nego ikad: i djeca i omladina vidno su frustrirani, raskalašeni i nevaspitani, ne cijene ni svoje učitelje niti mnogo vode računa o tome da nešto nauče.
Krajnja posljedica je da imamo loš kvalitet nastavnih procesa. A nema ni neke utjehe. Osim istinskih zaljubljenika ove izazovne i društeno iznimno važne profesije, visokoškolske studije za nastavnička i profesorska zanimanja većinom upisuju oni koji ne mogu da se plasiraju na fakultete na kojim se stiču diplome za unosnija i traženija zanimanja. Time u prvi plan izbija prijetnja da ćemo, ako već nismo, sa novom generacijom učitelja, nastavnika i profesora, dobiti školsko osoblje niskog kvaliteta i oskudnog znanja.
Procjenjivati kakvi mogu, u toj situaciji, biti plodovi njihovog rada, odnosno znanje koje đaci nose iz škola, potpuno je izlišno - zar ne?
xxxxxxxxxxx
SVOJU PODRŠKU OVOM BLOGU MOŽETE IZRAZITI GODIŠNJOM "DONATORSKOM PRETPLATOM" U IZNOSU KOJI SAMI ODREDITE!
TAKOĐE MOŽETE NARUČITI OBJAVLJIVANJE KOMERCIJALNIH REKLAMA I OGLASA.
KONTAKT: vlastimir.mijovic@gmail.com
PODACI ZA UPLATE IZ BiH
Vlastimir Mijović
Kranjčevićeva 17
Sarajevo
TRANSAKCIJSKI RAČUN br. 1990496065118174
SPARKASSE BANK DD BiH
Xxxxxxxxxxxxx
PODACI ZA UPLATE IZ INOSTRANSTVA
Vlastimir Mijović
Sarajevo, Bosna i Hercegovina
Kranjčevićeva br. 17
BA391990496065118174
SWIFT CODE: ABSBBA22
SPARKASSE BANK DD BiH